Wednesday 12 December 2012

PANGGILAN @ GELARAN DALAM KELUARGA...

Assalamualaikum w.b.t...Emmm...malam ni agak bosan...nk tgk tv pn, dah xtau channel mane nk tgk...walaupun langgan berpuluh2 channel...huhuhu...

Sambil tgk tv ptg tadi, terfikir plak pasal panggilan @ gelaran dlm kluarga...ala, mcm Along, Angah, Achik, etc...bukan apa...famili aku ni besar...dok terfikir, dah dapat anak sedara ramai2 ni, apa agaknya diorg nak panggil...dulu masa akak no. 2 kahwin & dapat anak, anak dia panggil kitorg dgn Cik + nama panggilan kt umh...cthnya, kt umh, org panggil aku "Ma"...so dipanggil Cik Ma la oleh anak2 sedaraku...

Dulu2 bolehla...tp skrg ni makin bertambah ahli kluarga...adik2 yg dh khwin baru ni, dh dpt ank...duk terfikirla, apa ank diorg nk panggil kt uncle2 baru diorg tu...emmm...complicated...so, mlm ni buatla research skt...rupanya byk gelaran yg ada dlm kluarga Melayu ni ye...ikut negeri jugak rupenya...ade Yong, Nyah, Yang, Yop...pelik2 gakla...

Memandangkan aku ada 11 org adik beradik (dr sorg mak tau...jgn x caye...), so aku cuba susunkan panggilan2 yg ade...yg adik beradik lelaki tak bermasalah sgt....start dr akak atas aku sampai adik bongsu pompuan...mslh skit...kitorg ni perasan muda...tu sebab mtk ank sedara panggil "Cik..." so, torai jelah susun name panggilan baru ni...betul ke tak, tak taula...

Abg #1 : Along (Ayah Long...mmg dah betul ni...)
Akk #2 : Angah (Mak Ngah...yg ni pn btul la...)
Akk #3 : Awe (Cik We...name spesel ni...xleh ubah dah...hehehe...)
Abg #4 : Uda (Ayah Da...same dgn skrg ni..)
Akk #5 : Alang (Skrg ni Cik Lah...kena tukar ke Mak Lang la...)
Aku #6 : Anjang (Skrg Cik Ma...tukar ke Mak Njang...)
Adk #7 : Ateh (Skrg Cik Ra...tukar ke Mak Teh...)
Adk #8 : Tam (Skrg Cik La...tukar ke Mak Tam...)
Adk #9 : Andak (Skrg Cik Ni...tukar ke Mak Ndak...)
Adk #10 : Achik (Ayh Chik...same dgn skrg)
Adk #11 : Usu (Ayh Su....yg ni mmg takde name lain dah) 

Susah gak nk susun semua ni...huhuhu....harap aku take note la panggilan dlm kluage ni utk mase akn dtg....

No comments:

Post a Comment